[صفحه اصلی ]    
:: کنوانسیون قانون حقوق معلولین اخبار اختصاصی IDP سخن هفته گزارش ::
بخش‌های اصلی
خانه::
پژواک::
اخبار::
کنوانسیون::
قانون حقوق معلولین::
سازمان های معلولین::
عضویت در سایت::
برقراری ارتباط::
پست الکترونیک::
پیوندها::
خبرخوان (RSS)::
آلبوم تصاویر::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: ابراز خرسندی رئیس ورزش‌های زمستانی IPC از حضور ورزشکاران ایرانی!
:: فرآیند تامین داروی برخی بیماران هموفیلی با اختلال مواجه شده است
:: افزایش دفعات توزیع سبد غذایی نیازمندان/کم درآمدها هم سبد می‌گیرند
:: ازدواج های فامیلی علت بروز ۶۰ درصد کم شنوایی ها در ایران
:: نتایج نمایندگان ایران در روز نخست جام‌جهانی اسکی معلولان
:: برگزاری اردوی تیم ملی قایقرانی معلولان از هفته آینده/ دعوت از ۵ قایقران به اردوی تیم ملی
:: دعوت از ۱۵ وزنه‌بردار معلول به اردوی تیم ملی/ تنها طلایی‌ها مجوز شرکت در جاکارتا را دارند
:: اعزام ۳ دوچرخه سوار معلول به مسابقات قهرمانی آسیای مالزی
:: خادمی: دولت‌ها در ریزگردها دخالت نکنند زاگرس‌نشینان از این گرد و غبار خلاص می‌شوند
:: آغاز رقابت‌های قهرمانی جهان صحرانوردی با حضور 150 ورزشکار
:: «چشم ها» برای ناشنوایان به صحنه می رود
:: اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر زنان در قم برگزار می‌شود
:: ۹۰۲۶ عمل کاشت حلزون شنوایی در طول ۲۵ سال گذشته انجام شد
:: دانشگاه علوم بهزیستی مجری «مداخله زودهنگام برای کودکان ناشنوا»
:: محرومیت های فراموش شده یک روستا
نظرسنجی
آیا از مطالبی که در سایت استفاده می شود رضایت دارید؟
بله
تا حدودی
نه
خیلی کم
خیلی زیاد
   
خبرخوان
پس از دریافت خبرخوان آر اس اس می توانید با کپی کردن آدرس RSS و یا کشیدن لوگوی نارنجی رنگ  UniRSS به داخل خبرخوان خود مشترک سایت معلولین ایران شوید.
:: معلم ناشنوا شعر سکوت می سراید ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۷ | ارسال‌کننده: تقی زاده | 
معلم ناشنوا شعر سکوت می سراید

محبوبه مصرقانی
باید نگاه کنی و در سکوتت غرق شوی، جایی که فقط خودت هستی با سویدایی که سرش را خدا می داند. امروزی‌ها می‌گویند  فقط اصوات در آسمان ها می ماند، نجواها و پچ پچ ها. باید دانست که کلام فقط در زبانها نیست. این را کسانی ثابت کردند که با قلبشان نجوا می‌کنند.
آنها نشان دادند که رمز موفقیت  فقط مدیون تأکید عبارات نیست. هی گفتن و تکرار کردن نمی تواند کسی را از آشفتگی نجات دهد.شاید  این برای کسانی است که زبان دل را نمی دانند.  آنها نمی دانند که کائنات فقط گوش ندارند بلکه چشم هم دارند و میهمان آنهایی هستند که در سکوت زندگی می کنند. مهدخت شریعتی معلم ناشنوایی است که کلامش در گفتن نیست، در نوشتن است. این معلم 42 ساله که لیسانس مبانی هنرهای تجسمی دارد، شعر می سراید. چیزی که در میان ناشنوایان معمول نیست . عموماً افراد ناشنوا در استفاده از لغات مشکل دارند و از دایره لغات گسترده ای برخوردار نیستند. برای مصاحبه با ایشان از پیام رسان تلگرام استفاده شده. در ادامه گفت‌وگوی کوتاه با مهدخت شریعتی را می خوانید.

از چه زمانی شعر گفتن را آغاز کردید؟
 از سن 16 سالگی شعر گفتن را آغاز کردم، از زمانی که با کتاب شعر حافظ شیرازی آشنا شدم  باعث شد به شعر وشاعری علاقه‌ام  بیشتر شود و شعر گفتن را آغاز کنم. بیشتر اشعارم را به سبک شعر نو می‌سرایم.

مشکل شنوایی تان چیست؟
 بنده در حال حاضر ناشنوای مطلق هستم البته در دوران کودکی با سمعک بخوبی صداهای محیط اطراف و موسیقی و آهنگ‌ها را می‌شنیدم. به گفته پزشکان فرد ناشنوا وقتی به سن 18 سالگی برسد یا شنوایی‌اش را به‌دست می‌آورد یا به‌طور کلی همان مقدار شنوایی را هم از دست می‌دهد و جالب اینکه نظر علمی پزشکی بسیار دقیق بود و وقتی به سن 18 سالگی رسیدم به‌طور کامل شنوایی‌ام را ازدست دادم. در حقیقت من از دوران کودکی و در سن 2 سالگی ناشنوا شده‌ و با دنیای ناشنوایی آشنا شده بودم.

آیا اشعارتان به مرحله نشر رسیده است؟
بنده کتاب اشعاری به نام «راز سکوت» به 3 زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی را در دست چاپ دارم ولی اکنون ترجمه اشعارم به زبان خارجه هنوز تمام نشده است. ان شاءالله با توکل به خداوند متعال با تمام شدن نوشتنم به چاپ برسانم؛ ولی در حال حاضر نمونه‌ای از اشعارم را در سایت شعر نو گذاشته‌ام.

عموماً افراد با آسیب شنوایی دایره لغت ضعیفی دارند و در هنرهایی مثل نویسندگی و شاعری کمتر فعالیت می‌کنند؛ شما چطور در چنین شرایطی به شعر علاقه‌مند شده اید و مهارت خود را تقویت کردید؟
بله حقیقتی است که باید پذیرفت. اکثر ناشنوایان دارای چنین مشکلاتی هستند ولی اگر ناشنوایان کمی تلاش کنند و به مطالعه کتاب‌های گوناگون ومجلات مختلف بپردازند مطمئن باشند که دایره لغات آنان تقویت خواهد شد و برای شروع هرگز دیر نیست. اگر در زبان مادری تعداد کلمات کم باشد دچار مشکل می‌شوید. وقتی رؤیایی را در ذهن می‌آورید با کلمات، آن رؤیا شکل پیدا می‌کند و اگر این کلمات را نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد!! اما این مشکل حل شدنی است و با پشتکار و با هدف واقعی می‌توان سطح نوشتار را تقویت کرد. از تجربیات خودم به جامعه ناشنوایان باید بگویم اینکه بنده از سن 8 سالگی مطالعه کتاب‌های مختلف و مجلات را آغاز کرده‌ام بخصوص مجله دانستنی‌ها و دانشمندان که در دوران نوجوانی مورد علاقه من بود؛
مرحوم پدر ومادرم مشوق اصلی‌ام در امر کتابخوانی بوده‌اند که باید از آنها به‌ خاطر فداکاری‌هایی که در حق من ادا کرده‌اند تشکر کنم. مدیون آنان هستم ؛ هر بار که در امتحانات مدرسه نمرات خوبی می گرفتم مرحوم  پدرم برایم کتاب می‌خرید و این مرا به کتابخوانی علاقه‌مند کرد. رمز موفقیت من در سطح نوشتاری و شعر به‌خاطر پشتکار و هدف واقعی‌ام در مطالعه کردن دوران کودکی تا نوجوانی بود و این مطالعات باعث پیشرفت من شد. واقعاً می‌گویم اگر جامعه ناشنوایان عزیز مثل من فقط کتاب را مطالعه کنند و با جملات ساختاری که روی کتاب‌ها نوشته شده آشنا بشوند؛ در طول مدت جمله بندی آنان تقویت خواهد شد.

از شغلتان بگویید در چه مقطعی و چه رشته‌ای آموزش می‌دهید؟
بنده معلم مدارس استثنایی ناشنوایان و با 20 سال سابقه آموزشی در خدمت دانش‌آموزان مدرسه ناشنوایان نظام مافی - واقع در مهرآباد جنوبی- هستم. در طول 20 سال به‌عنوان معلم هنر ابتدایی مدرسه ناشنوایان بودم ودر حال حاضر در مقطع متوسطه فرهنگ وهنر وکار وفناوری تدریس می‌کنم. تمام تلاشم این است که دانش‌آموزان ناشنوا را به سمت کتاب خواندن بکشانم تا کاستی که در نوشتار دارند جبران شود. در میان دانش‌آموزان دبستانی جمله‌نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

آیا لبخوانی می‌تواند به تقویت این مهارت کمک کند؟
 بله قطعاً. همان‌طور که می‌دانید لبخوانی یک مهارت بسیار مهم برای برقراری ارتباط ناشنوایان با دیگر افراد است و می‌تواند نقشی اساسی در بهبود ارتباطات، افزایش استفاده از سمعک ودیگر وسایل تقویتی داشته باشد. ما به کودکان می‌آموزیم که چگونه توالی الگو‌های بینایی را به ذهن بسپارند. منظور از الگوهای بینایی دقت در دیدن لب‌های فرد گوینده است. وقتی مهارت لبخوانی در کودکان ناشنوا تقویت شود می‌توانند در ارتباط با دیگران کلمات جدید را درک کنند. غالب افراد کم‌‌شنوا یا ناشنوا از بودن در جمع می‌‌گریزند، با لبخوانی می‌توان این افراد را اجتماعی کرد. وقتی فرد ناشنوا نتواند خوب ارتباط برقرار کند، گفته دیگران را به گونه‌ای دیگر درک می‌کند و این باعث ایجاد سوء‌تفاهم می‌شود که خود منجر به گوشه‌گیری افراد می‌شود.

از مشکلات معلمان معلول بگویید؟
 از عموم جامعه، نهادها وسازمان‌های دولتی تقاضامندم که به جامعه معلمان معلول و بویژه ناشنوایان توجه بیشتری داشته باشند و به آنان در راه کمک کردن دریغ نکنند. به‌عنوان مثال وقتی با وجود ناشنوایی در اداره‌ها و سازمان‌ها از مسئولان بخواهیم که گفته‌های خود را روی کاغذ بنویسند تا ناشنوا متوجه بشود از این کار کوتاهی نکنند وکمی  حوصله خرج بدهند که بنویسند. و از نهادها و رسانه‌های جمعی بخصوص صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران واقعاً التماس و خواهش داریم به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی معلمان ناشنوا  تمام برنامه‌های صدا وسیما را مجهز به زیرنویس فارسی کنند تا ما معلمان ناشنوا بتوانیم از امکانات صداوسیما بهره ببریم تا بتوانیم با اطلاعات کامل‌تر و آگاهی بیشتری به دانش‌آموزان خود بهترتدریس کنیم اگر واقعاً هزینه زیرنویس کردن برنامه‌های صدا وسیما برای ما ناشنوایان کاری سخت وهزینه براست حداقل کاری کنند که ما معلمان، ناشنوایان و سایر جامعه ناشنوایان و معلولان عزیز بتوانیم از برنامه‌های صداوسیما استفاده کنیم.
این معلم هنرمند در کلام آخر به ما می‌گوید: اول از همه از خدای مهربان به‌ خاطر نعمت‌هایی که به من داده و اینکه به من توانایی چنین استعدادی در شعر گفتن  عطا کرده تشکر می کنم. من ثابت کرده‌ام که محدودیت جسمی‌ام دلیل ناتوانی نیست بلکه باید به دیگر استعدادها فکر کرد. همچنین از تمام کسانی که برای من  زحمت زیادی کشیده اند سپاسگزارم .از مرحوم پدرومادرم که در راه تربیت من زحمت زیادی کشیده‌اند  ممنونم ، روحشان  شاد.
http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/451716
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 38 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
سایت معلولین ایران (سما) Iranian disabled people
تماس با سردبیر :info@idp.ir
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 927 queries by yektaweb 3571